Subtropics’ Listening Club: “Electroacoustic Music and Sound Art in Spain” – An anthology

July 19, 2017, 9 p.m.
ArtCenter/South Florida, Audiotheque
924 Lincoln Road, 201, Miami Beach, FL, USA
Free admission

The mission of the nonprofit Subtropics is to enable experimental music & sound art. To fulfill this mission, Subtropics produces new work through artist residencies and recording services. It presents it to broad audiences through the Listening Gallery, Frozen Music, and the Subtropics Biennial of experimental music and sound art. Its annual programming includes performances, a yearly Marathon concert — showcasing Miami based artists — and the Listening Club — a curated series dedicated to listening and discussion. This tenth and final episode of the fourth season of the Listening Club presents an overview of recent works by composers from Spain.

Spanish sound artists and theoreticians Miguel Álvarez-Fernández and Víctor Aguado Machuca present an overview of the historical evolution and current situation of electroacoustic music and sound art in Spain. From pioneering figures, such as Juan García Castillejo and José Val del Omar, to the youngest generations, the works of different creators in the field of tape music, soundscape, sound installations, performance, live electronics, sound poetry, digital and radio art can be heard and discussed. In addition, Miguel and Víctor present — following this historical review — recent works by composers from AMEE throughout the anthology album “Tribute to Aram Slobodian” (Valencia: AMEE, 2013). This episode is possible in part with the support of Acción Cultural Española, AC/E.

AMEE listening program

“La Femme á Barbe” (0'55'')
Aram Slobodian

“Slöcier (extracto)” (1'02")
Rocío Silleras

“Pequeñas Industrias” (3'32")
Pedro Linde

“Allá Vamos” (0'44")
Sergio Fidemraizer

“Nabodols” (2'01")
José María Pastor

“La Femme á Barbe II” (1'03")
Susana López

“Uniendo los canales beberéis otras aguas” (1'03")
Josué Moreno

“Mademoiselle Contorsioniste” (4')
Reyes Oteo

“Flores del Edén” (3')
Roberto Pineda Tenor

“Dos carpetas con cuatro archivos en cada una” (9'02")
Cap Polonio (Mercé Capdevila & Eduardo Polonio)

“The Sound Of Speed (versión 1)” (39")
Aram Slobodian

“Mosaico” (38")
Juan José Raposo

“Aracnian I” (38"), “Aracnian II” (36")
Pedro Guajardo

“Ars Sonora Slobodian” (38")
José Andrés Prieto Franco

“Estudio holofónic de la masa” (38")
Pere Vicalet

“Evidencias slobodianas I” (36"), “Evidencias slobodianas II” (38")
Josep Lluís Galiana

“Verjin dzaynagrut’yuny (La última grabación)” (38")
Gregorio Jiménez

“d’el Tal, qual” (38")
Vicent Gómez

“De WAV a…mp3.ogg.vox.wma.flac.ivc.aa3.aac…a WAV (Cariño, te escucho comprimido)” (37")
Miguel Molina Alarcón

“V"” (39")
Alejandra Hernández

“The Sound Of Speed (versión 2)” (37"), “Yukani Ventango / Big Bang” (5'35")
Aram Slobodian

Subtropics Listening Club: “Música electroacústica y arte sonoro en España” – Una antología

19 julio 2017, 21 h.
ArtCenter/South Florida, Audiotheque
924 Lincoln Road, 201, Miami Beach, FL, EE.UU.
Entrada libre

El fin de Subtropics en cuanto organización sin ánimo de lucro es la promoción de la música experimental y el arte sonoro. Para el cumplimiento de este fin, Subtropics produce nuevos trabajos mediante residencias de artistas y espacios de grabación y producción, y se articula a través de varios proyectos como Listening Gallery, Frozen Music y Subtropics Bienal de música experimental y arte sonoro. La programación anual de Subtropics incluye diferentes actuaciones, el Maratón de conciertos que se realiza anualmente y que reúne a artistas radicados en Miami, y el Listening Club, una serie enfocada hacia la escucha y el debate. Este décimo y último episodio de la cuarta temporada del Listening Club presenta una selección de obras recientes de compositores españoles.

Los artistas sonoros y teóricos españoles Miguel Alvarez-Fernández y Víctor Aguado Machuca presentan una visión general de la evolución histórica de la música electroacústica y el arte sonoro en España. Desde figuras pioneras, como Juan García Castillejo y José Val del Omar, hasta las generaciones más jóvenes, pueden escucharse y debatirse obras de diferentes creadores en el campo de la música para cinta, el paisaje sonoro, las instalaciones sonoras, el arte de acción, la electrónica en vivo, la poesía sonora, el arte digital o el radioarte. Además, Miguel y Victor presentan, sobre la base de esta reseña histórica, trabajos recientes de compositores de la AMEE a través de la antología "Homenaje a Aram Slobodian" (Valencia: AMEE, 2013). Esta sesión se realiza con la colaboración de Acción Cultural Española, AC/E.

Programa de escucha de la AMEE

“La Femme á Barbe” (0'55'')
Aram Slobodian

“Slöcier (extracto)” (1'02")
Rocío Silleras

“Pequeñas Industrias” (3'32")
Pedro Linde

“Allá Vamos” (0'44")
Sergio Fidemraizer

“Nabodols” (2'01")
José María Pastor

“La Femme á Barbe II” (1'03")
Susana López

“Uniendo los canales beberéis otras aguas” (1'03")
Josué Moreno

“Mademoiselle Contorsioniste” (4')
Reyes Oteo

“Flores del Edén” (3')
Roberto Pineda Tenor

“Dos carpetas con cuatro archivos en cada una” (9'02")
Cap Polonio (Mercé Capdevila & Eduardo Polonio)

“The Sound Of Speed (versión 1)” (39")
Aram Slobodian

“Mosaico” (38")
Juan José Raposo

“Aracnian I” (38"), “Aracnian II” (36")
Pedro Guajardo

“Ars Sonora Slobodian” (38")
José Andrés Prieto Franco

“Estudio holofónic de la masa” (38")
Pere Vicalet

“Evidencias slobodianas I” (36"), “Evidencias slobodianas II” (38")
Josep Lluís Galiana

“Verjin dzaynagrut’yuny (La última grabación)” (38")
Gregorio Jiménez

“d’el Tal, qual” (38")
Vicent Gómez

“De WAV a…mp3.ogg.vox.wma.flac.ivc.aa3.aac…a WAV (Cariño, te escucho comprimido)” (37")
Miguel Molina Alarcón

“V"” (39")
Alejandra Hernández

“The Sound Of Speed (versión 2)” (37"), “Yukani Ventango / Big Bang” (5'35")
Aram Slobodian